Paardeweide 3F - 4824 EH Breda       085 732 55 33

Beproefd recept voor meer ruimte in je hoofd 

Pillen draaien, potten kijken en capsules vullen. Welkom in de apotheek van dertig jaar geleden. Graag geef ik je een kijkje in mijn eerste baan in loondienst: apothekersassistente.  Regelmatig was ik druk in de weer om die grote apothekersladen te ordenen, op te schonen en opnieuw in te richten. Het was secuur werk waar geen einde aan leek te komen. Als ik eindelijk klaar was, stonden de voorraadkasten op me te wachten. De waardering en de voldoening maakten veel goed. Dit beproefde recept gebruik ik regelmatig als metafoor voor mijn huidige werkzaamheden: ondernemers en werknemers helpen om tijd, energie en geld te besparen.

Geen orde in de chaos

Duimen draaien, voor je uit kijken en het ene gat met het andere vullen. Sommige  ondernemers missen de structuur in hun werkwijze. Sommige werknemers slagen er niet in om hun dagelijkse activiteiten af te stemmen op nieuwe behoeftes van klanten en/of collega’s.  In de chaos ontbreekt de spreekwoordelijke orde. Opruimen is een manier om die orde te scheppen. Voor veel werknemers of ondernemers klinkt dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Opruimen is meer dan spullen op een andere plek leggen of weggooien. Opruimen is pas het begin. Zelf ga ik een stap verder. Of dieper. Welkom op mijn werkplek van de 21ste eeuw.

Structuren en organiseren: kwestie van tijd of prioriteit?

Vind jij gemakkelijk de weg in je kantoor? Kan je terugvinden wat je hebt opgeboorgen? Zowel in je mailbox, postvakjes of archiefkast. Tijd, energie en geld besparen start met orde, rust en regelmaat scheppen in je werkzaamheden. Dit proces speelt zich grotendeels tussen de oren af. Om die reden start helpen met structureren en organiseren niet op de werkvloer zelf. De hulp start met je (dagelijkse) leven of werkzaamheden onder de loep te nemen. De kritische vraag die ik daarbij stel is: waarom heb je geen tijd of prioriteit om nieuwe doelen te stellen?

Synoniem voor tijd besparen

Uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde werknemer één dagdeel in de week kwijt is met zoeken. Dat is 10% van de tijd bij een werkweek van 40 uur. Omgerekend heb je dus bij 10 medewerkers 1 arbeidskracht rondlopen die fulltime bezig is met zoeken. Op de werkvloer is opruimen voor mij synoniem aan tijd besparen: tijd die je kwijt bent aan het zoeken van mappen, documenten en e-mails.

Efficiënter inrichten van werkprocessen

Tijd bespaar je door te ordenen, te organiseren en te structureren. Niet in het wilde weg, maar met beleid. Geef dus prioriteit aan efficiëntere werkprocessen. En durf te kiezen voor nieuwe technologieën. Fysieke ruimte creëren op je werkplek geeft ook ruimte in je hoofd. Met deze extra ruimte in je hoofd krijg je extra tijd en energie om iets anders te doen.

Het is een beproefd recept. Niet één keer. Maar juist als herhaalrecept.