Paardeweide 3F - 4824 EH Breda       085 732 55 33

Een planning voor jou en jouw ritme

Een planning uit het boekje werkt maar zelden voor iedereen. Niet zo vreemd ook, want iedereen is anders en je hebt allemaal je eigen wensen en prioriteiten.

Of iets voor jou van toepassing of zelfs haalbaar is, kan alleen jij bepalen.
Wij geven je graag enkele tips waar je aan kunt denken, als het gaat om beter met je tijd omgaan.

  1. Voorkom dit bekende communicatieprobleem

Gedurende de dag heb je er vaak meerdere keren mee te maken: binnenkomende en uitgaande telefoon en e-mail. Elke keer dat je weer dat deuntje hoort of wegkijkt van je werk, is het al gebeurd. Je bent afgeleid van je werk en het duurt weer even voor je echt verder kunt waar je gebleven bent.

Je kunt dit voorkomen door bijvoorbeeld vaste momenten in te stellen dat je belt en/of gebeld kunt worden. Hetzelfde geldt voor e-mail. Dat kan natuurlijk de hele dag binnenkomen, maar je kunt zelf wel 1 of meerdere vaste momenten inplannen om je e-mail bij te werken. En zet je e-mail eens uit/dicht als je met een klus bezig bent. Zodat je niet gestoord wordt en gefocusst door kunt werken.

  1. Opgeruimd staat netjes

Je hoort het vaak als iemands bureau vol met papieren en andere paperassen ligt: “Ja, maar ik weet precies waar alles ligt hoor..”. En misschien ben jij inderdaad de uitzondering op de regel en weet je inderdaad meteen alles te vinden. Toch werkt het prettiger aan een opgeruimd bureau.

Waarom? Een opgeruimd bureau geeft je overzicht en rust. Je wordt zo niet afgeleid door alles wat nog moet gebeuren of waar je later nog eens naar wilt kijken. Houd daarom je bureau opgeruimd. Alleen de taak waar je aan werkt ligt in het zicht. Én, heel belangrijk, gooi je post-its weg! Ze leiden af en maken je onrustig. Zet je to-do-taken liever op een lijstje en plan ze in.

  1. Zeg ook eens Nee!

De reden waarom je dag zo vol zit? Grote kans dat jij (bijna) overal ‘Ja’ op zegt. De intentie daarachter is goed: je wilt anderen helpen óf het is jouw taak om het werk te doen dat je aangedragen krijgt. Wat de reden ook is, het zorgt ervoor dat jij in het gedrang komt met de werkzaamheden die écht af moeten.

De oplossing ligt voor de hand: zeg eens wat vaker nee. Dat lijkt eng en niet hulpvaardig, maar het is maar hoe je het brengt. Een nee kan ook een ‘nee nu lukt dat niet, kan het op een later tijdstip?’ zijn. Het is niet nodig om iets helemaal af te wijzen, maar je kunt wel prioriteiten stellen. Of de taak delegeren.

Ook jij kunt het!

Zoals je ziet is er op een dag heel wat winst te behalen, door een aantal kleine aanpassingen/aandachtspunten:

  • Creëer vaste bel- en mailmomenten
  • Zorg voor een opgeruimd bureau
  • Durf nee te zeggen (of in elk geval: nee nu even niet)
  • Maak gebruik van de mensen om je heen en delegeer wat een ander ook kan doen

Waar ga jij mee aan de slag?