Paardeweide 3F - 4824 EH Breda       085 732 55 33

Zo stop je met tijd verspillen!

Heb jij ook wel eens zo’n dag? Je to-do lijstje is langer dan de dag die voor je ligt en je loopt steeds tegen zaken aan die nog moeten gebeuren. Je mailbox geeft steeds een seintje dat er weer een nieuwe mail binnen is en eigenlijk moet je ook nog wat mensen bellen.

Je loopt eigenlijk de hele dag achter de feiten aan en dat zorgt voor een gevoel van onrust. Gevolg daarvan? Je kunt je niet focussen op de taak waar je mee bezig bent, omdat je in je hoofd steeds bezig met alles wat er verder nog moet gebeuren. Dat schiet niet op en het kost je onnodig veel tijd, die je liever steekt in efficiënt werken en daarna geniet van je vrije tijd.

Herken de tijdverspillers

Tijdverspillers zijn er in alle soorten en maten, maar ze hebben allemaal iets gemeen: ze houden jou van je werk af en/of halen je uit je concentratie. Een hele belangrijke en ‘stiekeme’ tijdverspiller is: Afleiding. Dat sluipt er vaak in, zonder dat je het door hebt. Je denkt vaak: “Dat kan wel even snel tussendoor.”. Maar wist jij dat elke keer dat jouw aandacht van je taak weggehaald wordt, het een kwartier duurt voor je weer volledig gefocust bent op je werk? Die 2 minuutjes mail kijken of een appje sturen worden zo al snel heel kostbaar. Zeker als dit regelmatig gebeurt op een dag.

Andere veel voorkomende tijdverspillers zijn:
Ad-hoc klusjes; taken die snel ‘even’ moeten gebeuren, waardoor je niet toekomt aan de
  lange termijn klussen.

Te veel werk; een drukke agenda, veel vergaderingen en een (te) lange todo-lijst.

Geen prioriteiten en/of grenzen; prioriteiten stellen voor die dag en ‘nee’ durven zeggen.

Benieuwd wat jouw grootste ‘tijdverspillers’ zijn? Vul dan dit schema in en ontdek waar jij de meeste tijd aan ‘verspilt’.

Efficiënt werken

Als je bovenstaand schema hebt ingevuld, weet je waar jouw ‘valkuilen’ liggen. Probeer komende week eens extra op te letten hoe vaak ze voorkomen.

Wil je nu al jouw tijdsverspillers aanpakken? Dat kan!

Denk bijvoorbeeld eens aan deze mogelijkheden:

– Vaste momenten op de dag waarop je wel of juist niet bereikbaar bent. Zodat je minder
   tussendoor ‘gestoord’ wordt in je concentratie.

– Je e-mail uitzetten tijdens bepaalde taken, zodat je niet afgeleid wordt door de melding van
  een nieuwe e-mail. En als je toch je mail opent, bekijk dan of je direct iets met de inhoud van
  de mail moet of dat je dit ook kunt verzamelen en meerdere mails aan het eind van de dag
  beantwoord.

– Wees realistisch naar je collega’s en/of klanten. Hoeveel tijd heb je nodig en heeft die taak nu
  echt prioriteit óf kan het ook wachten totdat je klaar bent met waar je mee bezig bent?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze blogs en ander interessant nieuws van Groeikompas.